att finna sig själv

Om man vill "finna sig själv" måste man titta långt bak i tiden. Kan du tänka dig att ingen av dina förfäder, inte en enda en, dog som barn? om en enda av dem hade gjort det, då hade du aldrig haft en chans att existera. Som Jostein Gaarder säger: "livet är ett låtteri, men bara vinstlåtterna syns". geni är han, den där Jostein. Jag läser alltså den underbara spelkortsmysteriet av Gaarder och den är så fantastisk. Där står det om att finna sig själv. Killens mamma åker till Athen för att finna sig själv. Jag skulle vilja göra så. Filosofernas hemstad där Sokrates vandrade omkring och var klok och talade med människor och stälde frågor. Där Platon skapade sin fantastiska idélära och det gudarna gick omkring och var sådär övernaturliga. Där den blinde Homeros satt och skrev, eller, bodde han där? Jag skulle vilja gifta mig i en grekisk kyrka och vandra hand i hand. Eller också skulle jag vilja åka till Venedig med bil och åka gondol med min älskade (vem det nu kan vara) och ha konsert på en båt där och allt skulle vara så coolt. Paris vill jag också se och hela usa och hela baletten. Skulle jag finna mig själv då tror du? Det kan man undra. Kanske mitt själv finns i kiruna i norrskenets ljus eller vid havet på västkusten. Eller kanske här inne i mitt rum. Ja vem vet. Kanske jag är en fallen stjärna som hör hemma uppe i himlen. Kanske jag är en regndroppe som faller ned på marken en juninatt eller en tår utför en kind. Kanske jag hör hemma på en scen inför många människor eller på ett mysigt kaffé där man kan dricka varm choklad med grädde. Just nu känner jag att jag hör hemma i en varm säng där jag kan sova, sova länge. Jag måste bara få fråga. Vem är vi och vad kommer vi ifrån? Jag ska ge er ett filosofiskt exempel och så ska vi se om ni förstår. Tänk er att en forskare en dag tar reda på hur man skapar en värld med konstgjorda människor. Så fort de blev klara, började de prata om olika mystiska saker, vardagliga saker. De frågade inte en endaste gång varifrån de kom eller vilka de var. _Skulle ni då bry er, skulle ni inse problemet? Det är vad jag och Jostein har att säga i dag, så hej då och försök att inte somna när jag skriver sånt här. Det blir en hel del sånt här imorgon, tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0