snölykta

den här skrevs i julas på skrivargruppen. kände för att posta it här.

Jag är ingen vanlig snölykta. Jag står inte här för att någon plaserat ut mig, det var inga frusna händer som fumligt skapade mig. Mitt ljus tändes inte av ett barn med immande andedräckt eller en omtänksam mamma. Min snö föll inte från en vintersolig himmel eller ett grått novembervalv. Jag blev inte formad efter någon speciell modell eller idé, det var ingen som planerade att jag skulle finnas. Muren jag står på skyddar ingen hemlig skatt, den håller heller inte fiender ute från något privat. Grinden öppnas inte lätt men är inte ringrostig på något sätt. Jag fryser inte där jag står, men ljuset värmer mig inte heller inifrån. Mitt hjärta är inte gjort av stearin och min hy är inte bländande vit. Mina läppar slöt sig inte om elden, flammor och iskyla förenades inte i harmoni. Ingen hund har stått och kissat mot mig men min snö är inte heller ren. Min snö är inte nyfallen men inte gammal och antik heller. Det är inte tyst där jag står, men inga ljud uppfattas av snöbariären framför mina öron. Jag hör inte men jag lyssnar, jag ser inte men jag tittar. Jag är ingen vanlig snölykta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0