tre dikter

Shit vad länge sen det var jag la upp någon text! Eller okay, kanske inte...men det känns så. Här kommer tre dikter i alla fall. Lika muntert som vanligt.
 

15

 (Uppgift: Skriv en dikt om ett år i ditt liv.)

 

Innan allt tog vi bilen från Ängelholm

Vi sjöng om kärleken vi inte upptäckt än

Rörde oss försiktigt mot insikten

You´re my crack of sunlight

 

Tänder slogs ihop I oktober

Jag var krossade förhoppningar och överdrifter

Bad om ursäkt för min lycka

Bad om ursäkt för min sorg

 

Innan allt skrämde tystnaden

Den som väntade I hörnen

Fel bokstäver och monster I mörkret

Ingenting fick upprepas

 

Frusna nätter i främmande städer

svarta hål i bröstkorgen

kalla fötter och utsträckta händer

Don´t turn away from me

 

Hudlös och förvirrad

Det borde kännas värre, bättre, mer

Men tuggorna fastnade i halsen

Livet trängde upp

 

Innan allt fanns djävulen

I bakgrunden, ständigt där

Inte hotfull, men ensam

Och jag nådde inte fram

 

Jag var den som tröstades

Ändå var det jag som svek

Jag låg och skakade i trygghetsvärme

Vill du höra vaggsånger?

 

Innan allt visste jag så lite

Famlade i blindo

Vilse i våra rutiner

Med handen på dörrhandtaget

Varje dag var den sista

 

 

Svar

 (Svarsdikt till Annas årsdikt. Lägger upp den fast ni kanske inte helt fattar.)

 

När orden får handen att gripa bordet

När någon annans känsla blir min, fast inte

När raderna river och klappar

Som sången

Fakta i vågskålar

Finns vi fortfarande?

Ja, kanske, nej, jag vet inte

 

När orden exploderar i det enkla

När munnen öppnas och jag skriker, fast inte

När tankarna binder oss samman

Och vi förstår

Alla är inte plötsliga

Vissa stannar

 

När trycket över bröstet lättar

När andlösheten blir vacker, fast inte

När världen blir ett hot om annat glitter

Ett kanske

 

Gränslös kärlek finns fortfarande

Inte hos mig, men någonstans

Och fast vi inte har så bråttom

Fast vi aldrig fattat hur

Så kan vi älska

Lika plötsligt

Lika skrämmande

Lika vackert

Solen rinner in

tack

 

 

colaburk

 (Uppgift: Skriv en ting-dikt. Jag tog det ting som stod närmast...)

 

Du vet inte vad du är

Vad du varit

Vad du ska bli

Det du innehållit

Går att läsa

I siffror och bokstäver

Men du har ingen spegel

Du är mjuk

Varm nu, efteråt

Tom, nästan viktlös

Jag minns när du var gift

Livsuppehållande, vackert gift

Doften hänger kvar

En antydan

Som sommar och citron

Inget av detta vet du

Men du gråter inte

Alla tårar är uppdruckna

Så du står

Håller dig upprätt

Fri från gifter nu

Fast det står

Att de är kvar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0