the "dark" poetry

(Uppgift: Ja, mörker. Typ.)
 

Likgiltig

 

De sa:

”Anna Lind är död!”

Och jag undrade

Om hon gick i klassen över min

 

De sa:

”Irak-kriget har börjat!”

Och jag undrade

Varför vi satt helt lugnt och hade lektion

Om Sverige var i krig

 

De sa:

”Nu har vi en tyst minut”

Och jag undrade

Vad det skulle göra för skillnad

 

Under min penna föddes storstilade gester

Blod och trasiga leksaker

Os i tortyr

 

Jag försökte ha en låtsaskompis

Men ingen ville

Jag tror att självmordsrisken

Var en turn-off

 

De sa:

”Du kanske är schizofren”

Och jag undrade

Varför alla andra höll ihop

 

 

sökte

 

Jag sökte efter rädsla

Och fann galenskap

Metodiskt glassplitter

Kyla som tuggar

Uppkastningar

Långa tystnader

Upprepningar

Ensamhet

 

Jag sökte efter ångest

Och jag fann skriken

På en plats där röster kvävs i kuddar

Som jag varnade för

Hon kände inte igen mig

Och rösten blev kall

Jag blev någon annan

Minns inte

 

Jag sökte efter mörker

Och fann ditt namn

Alltid ditt namn

Ditt mörker är inte mitt

Men jag kommer aldrig ifrån det

 

(Jag avslutade den med "sa hon bittert." när jag läste upp den.)

 

tystnad

 (Och det är en prosadikt, what)

 

Jag har aldrig varit helt säker på om jag finns. Allt är för konturlöst. Det finns ett filter mellan mig och verkligheten. Ett jag aldrig kommer förbi, helt.

 

Jag tar inga tabletter. Är avtrubbad som det är. Skriker inte. För rädd för att vara på låtsas. Skulle jag göra något, skulle jag skära. Det skulle hjälpa. Jag gör inte det. Har suttit bredvid för många gånger. Lindat sår och viskat tröst. Skällt och oroat, slutat skälla och oroa.

 

Istället håller jag andan. Det spränger i bröstet. Då finns jag. På riktigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0