När jag inte kan säga som det är säger jag ingenting alls

Det är som en annan människa. Stammandet, mumlandet, hukandet. "I...I just...nevermind." Att inte våga titta upp för att det inte finns något att möta. Inget utom kyla. Jag är så rädd för kyla och tystnad att jag inte kan hantera det. "How do you live like that?" "It's not going so well." Jag vet att det blir värre om jag inte sitter rakt och ser folk i ögonen och säger fullständiga meningar. Det blir en rädsla i sig. Att mitt hukande och mumlande ska göra dig arg. Det är svårt att veta varför det känns så. Varför jag ryggar tillbaka vid minsta rörelse. Objektivt ser det ut som om jag skyddar mig från slag eller något. Varför skulle jag vara rädd för det? Du skulle inte, hon skulle inte, ingen skulle. Så varför rycker jag till? Varför gör jag mig själv mindre? Varför blir jag som jag blir? Jag kan inte förklara det. Det borde vara logiskt, borde vara hon, men jag förstår inte hur. "Are you afraid of me?" Och det är klart jag inte är. Du har aldrig givit mig minsta anledning att bli rädd för dig. Then again. Then again yes all the time. Och jag vet hur ont det gör att höra. Jag går i de fotspår hon trampat fram i mitt liv. Gör vad hon gjorde. Måste hitta ett annat sätt. Jag vet att min rädsla kan skrämma bort dig, att den kanske redan gjort det, och jag vet att det i sig blir en ny rädsla. Du tror inte att jag försöker, tror jag. but I do. Jag tänker på annat och fokuserar. Jag gör det. Men när jag väl är där krävs det så oerhört lite för att falla tillbaka. Du vill ha en rationell förklaring, på allt, och kanske kommer du aldrig att acceptera att det inte alltid finns. Ibland finns det bara röster som isbitar och distans och otrygghet. Jag säger inte att du inte förstår, för det gör du alldeles säkert, men du tror inte att jag gör det. Men ja vad vet jag det kanske är en åldersgrej. Eller så har jag rätt, jag är svag. Vi vet inte. Men jag vet inte vad jag ska göra för att rädslan ska bli mindre. Jag gör verkligen inte det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0