Om att dricka ensam

Nu har jag försökt hålla den här ranten inom mig hur länge som helst, men nu får det faktiskt vara nog tycker jag. So here goes:
 
Jag tycker att vin är gott. Visserligen blir man full av det, vilket är ganska nice ibland (men inte alltid), men framför allt är det riktigt gott enligt mig och många andra. Jag tycker om goda saker, ofta lite för mycket (se: mitt missbruk av Coca cola). Därför dricker jag vin ganska ofta. Det har folk inte så mycket åsikter om (längre); de är mest glada att jag umgås med folk, tror jag. Men! Om jag säger att jag tog ett glas vin till maten låter det så här:
"Ensam? Alkisvarning! Vin är ju en sällskapsdryck!"
 
Absolut. man ska inte dricka vin varje dag. Då har man ett problem med alkohol och den typen av missbruk är verkligen farligt och ofta dödligt på olika sätt. Jag skulle nog säga att jag själv, precis som många andra ungdomar i det här landet, har haft ett riskbeteende i perioder. Men! Det farliga här är alltså inte när jag festar till sent och mår skit efteråt, för "det var ju åtminstone kul", utan de få glas vin om året jag dricker i min ensamhet som måltidsdryck eller för att jag, håll i er nu, tycker om att bli lite tipsy ensam. Det är sjukt mysigt; inte ofta, men ibland. Och det är farligare, förstår jag. Det är där varningsklockorna börjar ringa.
 
Eller...det här är inte helt sant. Jag har ju till och med sett mina föräldrar dricka ensama, när jag tänker efter. jodå, en gång såg jag min pappa dricka vin helt själv. Fast ja, det var ju på en lördag förstås. Då är det ju inte farligt. Vin blir ju mindre skadligt på helgen än vad det är på vardagarna...jag glömde det. Varför är det så? För att folk jobbade, såklart. De kan ju inte dricka vin innan jobb! Rimligt, på ett sätt (fast ett glas blir man inte full på, men ok), men jag jobbar ju inte. Jag har föreläsning någon gång i veckan, men annars inte. Så en måndag och en lördag borde, rent logiskt, vara samma sak. Men nej, så kan vi ju inte ha det.
 
Så, om vi säger att jag har varit på fest. Alkohol har pågått och det har hafts kul och allt har gått bra. Jag kommer hem i tid och är inte så trött. Så jag häller upp ett glas vin och...jag vet inte, kanske bloggar. Är det ok? Eller om jag blandar en fördrink innan jag åker iväg på party? innehåller det den farliga ensam-ingrediensen eller går det jämnt ut? Ingen vet!
 
Förlåt för den sarkastiska tonen, men jag blir på så dåligt humör av det här hycklandet. Som sagt, förespråkar på intet sätt alkoholism. Men man kan vara alkis i sällskap och det är rätt relevant. Men ikväll ska jag dricka vin i sällskap, och imorgon också, så det är ingen fara med mig. Yay!

Kommentarer
Postat av: Blue

Detta är så intressant, för min upplevelse är absolut tvärtom. Jag har ingen personlig erfarenhet av det eftersom jag aldrig dricker ensam, men mina föräldrar dricker ofta på vardagar. Väldigt ofta. Med och utan varandra, så att säga. Bara någon öl eller två, men ändå flera gånger i veckan. Och detta tycker ingen är kpnstogt. Men Fredrik har en intressant teori om att det har med klass att göra. Alltså: Alkoholism förekommer bara i arbetarklassen.

2017-04-21 @ 15:13:13
Postat av: Blue

Detta är så intressant, för min upplevelse är absolut tvärtom. Jag har ingen personlig erfarenhet av det eftersom jag aldrig dricker ensam, men mina föräldrar dricker ofta på vardagar. Väldigt ofta. Med och utan varandra, så att säga. Bara någon öl eller två, men ändå flera gånger i veckan. Och detta tycker ingen är kpnstogt. Men Fredrik har en intressant teori om att det har med klass att göra. Alltså: Alkoholism förekommer bara i arbetarklassen.

2017-04-21 @ 15:13:13
Postat av: insure your gadget

Thank you for consisting of the attractive images-- so open to a sense of reflection.

2017-04-23 @ 11:25:38
URL: http://gamessega.ru/user/stephebaalz25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0