genklang, big shit!

hello babes, missed me?
Nä, förmodligen inte, men nu innan jag drar på events eller prao som det annars heter skall jag yttra mig om genklang. Det var 6 lundamusikalstjärnor (att de var så få fick jag veta like i slutet, hade gissat på 20) som sjöng musikallåtar. Tänker ge er en låång resension, vissa nummer får nog bara ett ord men eftersom vissa kräver mer gör jag det så.
Hela föreställningen inleddes med en heeemsk gammal gubbe som vi ville mörda, men sen kom seasons of love från Rent, som var en av få vi hade hört. Körstämmorna var awesome men ledsångerskan var en showoff off pitch. Lite som jag, fast bättre..

Sedan kom on the sunny side of the street, vilken kommer från en musikal på 30-talet som inte en jävel hade sett. Men grabben som gjorde den steppade och hela grejen alltså! >:) fast som jag sa, "jaha och?"

Sen hördes lite fin musik och jag höll på att somna, tills plötsligt en hög ton yttrades och jag blev shockat vittne till en operaarea första klass. Mor och syster tyckte det sög, men whattafuck, hon ägde! Det roliga var att jag inte kom på vilken låt det var förrän en rad hördes genom tonerna, och det var samma låt som i en jassig tappning sjungits av en falsksjungande brud på vår förra sånggrupp. Nåågra oktaver läägre.

Hm, någonstans här sviktar ordningen. Jag får ta numren som jag minns dem. Somewhere tror jag var någonstans där, en helt otrolig sångkapasitet, jag blev rädd och fick gåshud.

Nej alltså ordningen sviktar som satan. Men där var någon låt som hette feeling good, den var mycket tråkig tyckte jag. Men grabben sjöng himskans bra, tyckte Ema!

Där var också en mycket fin sång ur greese, dock på svenska, men det är sådant man får svälja tycker jag. Malena som sjöng den är fabulös och alla hennes låtar ruled, typ i alla fall. :)

Någonstans där kom höjdpunkten som vi trodde, vår älskade defying gravity från vår äälskade wicked. Nej, det var ingen höjdpunkt. Elphaba-bruden lät som om hon var en operabimbo och jag trodde att jag skulle ta hennes liv. Eller i alla fall klämma i som satan.

Det fanns också en rivallåt som hette "you´re nothing without me", ganska söt låt tyckte jag. Texten verkade spännande, men hörde ej mycket.

Där fanns även en lundaskriven låt, om du åkte till månen hette låten. Jättesöt duett, jag har ett citat som pm på msn, tillägnat..ja gissa veeem.

Hörde även en översättning från franska till svenska, det älskades sång. Jättevacker och poetisk text som gjorde att det inte blev så smörigt som det hade blivit om man bara lyssnat på refrängen, som vissa konstiga folk allttid verkar göra.

Äkta franska hörde vi också, edit piaf vet ni! :p skitdåligt om ni vill ha min åsikt, vilket ni såå vill.

Det var ju inte mycket vi hade hört men the fantom of the opera var något vi inte ville missa. Numret var grandiost och jag insåg att jag älskar den låten, men nej, tjejen var inte så bra. Dock lyckades hon ta sista tonen helt sjukt bra!

Sedan kom en hel rad frihetskämpar. Hair dök upp med en grabb i publiken, han rockade loss och fast Sara misstänkte att han var full älskade jag honom.

Don´t cry for me argentina sjöngs också, väldigt stämningsfullt och så. :p inte en av mina favoriter however.

Getsemane sjöngs dock också, vilket nästan fick mig att dö. Det var helt sjukt vackert och hela baletten.:) texten och melodin är som ni alla bör veta genialiska och jag blev inte ett dugg besviken!

Besviken blev jag dock på come what may, vågar inte stava musikalens namn, den är mycket fin egentligen men det söög. Killen (kan ha varit den fulle) var trååkig men tjejen var okej.

Bring on the men var ett av kvällens bästa och roligaste nummer av Malena, dramatiskt, yeah. Hon sjöng lite jassigt och sånt, me lliiikkkeee!

Missade nog några men en chess-låt och en konstig låt översatt till svenska dök också upp. Usch, vad missade jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0