Poetry times!

Efter uttryckliga order kommer här veckans fyra dikter. Vi hade ju poesivecka.
 
Om naturen
(uppgift: Skriv en naturdikt efter att ha varit ute och upplevt...något)
 

Naturen vet inte vad hon heter

Hon bara andas

Låter tiden passera

Saknar ingen

 

Ljuset vet inte att det bländar

Det bara lyser

Värmer oss

Aningslöst i oändlighet

 

Björken vet inte vad han säger

Han bara viskar

Beskyddar utan att döma

Undrar inte

 

Naturen vet inte hur man stannar

Hon bara fortsätter

Ber oss att vänta

Och belönar

 

Min hunger

(Uppgift: Skriv på ungefär samma sätt som eskimåerna. Vi fick titlar också och detta är en av dem.)

Min hunger är starkast om natten

När verklighetens konturer suddas ut

När själen skriker i fångenskap

Då river den, hungern

Tomheten blir synlig

Och saknaden ylar genom mörkret

Min hunger är namnlös

Och starkast om natten

Då drar förnuftet sig undan

Och människan tar vid

 

 

Vi

(Uppgift: Vi fick en dikt av en kinesisk 700-talspoet och vi skulle svara på den.)

 

Jag finns i en tid av torsdagsångest

Höstkyla och dubbelmoral

Total digitalisering

Och frihet, just här

Du förstår inte vad jag säger

För på din tid fanns inte jag

Jag har hört något om murar

Mindre kyla så

Du har inga murar

Men vi är samma

Ord och tusen dikter

Vi kan ju inget annat

 

Till förruttnelsen

(Slakt av Stagnelius! Skriven med Laura)

 

Kropp.

Hjärta

våren

Stormarna

Bröllopssång. Brudsäng

Förhoppning

Suckande

Maskar

aska

Kropp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0