poesiolympiad

(Uppgift: Vi fick en massa os-ord att utgå ifrån. Den andra dikten var det jobbigaste jag skrivit. Och inte bara för att jag använder ett "dom" i den. Inte bara.)

 

 

Störtlopp

 

Vi är berusade

Av vinden i håret

Uppfyllda

Av risken med att vara fria

Vi faller

Utan att tveka

Träden ryggar undan

För vi stannar inte

Vi är vit frihet och varandra

Och vi stannar aldrig

Våltar över hinder

Flyger förbi

Våldsamma virvlar

Lycklig likgiltighet

frihet

 

 

Vinnarskalle

 

Du ville vinna

Komma först, till varje pris

Jag var så stolt att det gjorde ont

Men jag glömde gratulera

För mig var du alltid vacker

Stark, på något vis

En naturlig entertainer

Som inte gick att ignorera

 

Du ville vinna

Komma först, oavsett vad

Du sprang ikapp dina drömmar

Men jag såg hur mörkret kom

Vi levde mil ifrån varandra

Fast i samma stad

Ibland finns du i minnen

Men jag är bra på att förtränga dom

 

Jag borde ha sprungit

Ringt, innan allt blev kallt

Jag borde ha skrikit

Men det låg dimma över allt

Jag kanske borde känna

Men vet inte om jag kan

Du ville alltid vinna

Komma först, så du försvann


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0