Vienna

Här är scen 2 i min pjäs. Enjoy.
 

 Vienna

 

Två personer, Johanna och Alexander, sitter i en stillastående bil. Johanna äter pommes ur en papperspåse.

 

Johanna

Har jag någonsin nämnt att vägen till mitt hjärta går via en drive through?

 

Alexander

Nej, jag tror inte det. Jag hade bara tur.

 

Johanna

Köp en lott. Vinn en miljon.

 

Alexander

Vad ska jag med en miljon till?

 

Johanna

Köpa pommes till mig, såklart. Du ställer dumma frågor.

 

Alexander

Då måste jag vinna två miljoner.

 

Johanna

Jag tänkte bli förolämpad nu, men det är nog sant.

 

En tystnad sänker sig. Johanna äter obekymrat men Alexander ser fundersamt på henne.

 

Alexander

Tillåter du dig själv att vara lycklig?

 

Johanna

Vad är det för fråga ens? När gick vi in i deeptalk-mode?

 

Alexander

Nu, uppenbarligen. Gör du det?

 

Johanna (tänker efter)

Jag har nog inte tänkt särskilt mycket på lycka. Jag vet inte.

 

Alexander

Vi är lika. Jag tänkte inte heller på lycka när jag var i din ålder.

 

Johanna (överdrivet förvånat)

Du menar alltså… att du har varit i min ålder? Är det sant?

 

Alexander

Är du helt oförmögen att hantera en seriös konversation? Det var inte jag i din ålder.

 

Johanna

Okej, okej. Du behöver inte vara sån. Vi pratar alltså om lycka. Varför gör vi det?

 

Alexander

För att jag har tänkt på det. Om du tillåter dig själv att vara lycklig.

 

Johanna

Förlåt, men det är en jävligt konstig grej att tänka på. Det kanske jag gör. Ibland.

 

Ännu en tystnad. Alexander ser oavbrutet på Johanna.

 

Alexander

Då frågar jag så här istället: Hur känns lycka för dig?

 

Johanna (tänker efter igen)

Som… Vienna.

 

Alexander

Som en stad? Som en nasist? Som… en schnitzel?

 

Johanna

Vad har jag sagt om dumma frågor? Jag menar som låten.

 

Alexander

Som en wienervals? Fint, ändå.

 

Johanna

Men nej! Som låten Vienna, med Ultravox!

 

Alexander

Okej. Lycka känns som deppig synthpop från 80-talet? Vet du ens vad lycka är?

 

Johanna

Men, du förstår inte. Lycka är precis som när refrängen börjar. När syntharna skimrar från ingenstans och sångaren brister ut i sång som om ingenting spelade roll. Då är det inte intressant att låten är så deppig, för precis så känns lycka. Som att ingenting spelar roll.

 

Alexander

Du har ju uppenbarligen tänkt ganska mycket på lycka.

 

Johanna

Nej. Det är bara den låten som spelas i mitt huvud när vi sitter här.

 

De sitter tysta. Båda lutar sig fram, som för att kyssa den andra, men ändrar sig i sista sekund. Scenen blir svart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0