Undergången

(En lagom jättedeppig dikt jag skrev för lyrik-uppgiften i skolan.)
 

Undergången

 

Först gick det sakta.

Jag märkte det knappt själv.

Jag glömde bort hur man skrev dikter

läste och tänkte

somnade och vaknade…

 

sen glömde jag skillnaden mellan kropp och tanke.

vem som sa vad

vem som hade rätt

vad som var på riktigt…

 

Jag var fortfarande stark, sa de

En kraft att räkna med

Jag gick upp ur sängen

Sa emot och körde över

Var en förebild, sa de

Någon att lyfta fram

Komma ihåg

Lita på

 

Sen kom tröttheten.

Den tunga, tryckande.

Och jag kunde inte längre vara stark.

Kunde inte, men tvingades ändå.

Så jag sprang genom städerna

Skrattandes, sjungandes

Trots att ett SMS tog all min kraft

Trots att hjärtat hamrade inför varje beslut

Trots att alla mjuka händer blev klor

Och alla människor blev monster

Trots det gick jag upp ur sängen

Sprang och skrattade

Kämpade…

 

De sa att det var mitt fel.

Mitt fel att det tog tid

Att jag förstörde deras glädje

Att de var besvikna.

De sa att det skulle bli bättre

Om jag lät mig själv vara lycklig

Att det var jag som stod i vägen

Att jag borde växa upp.

De har aldrig älskat mig

Men det har inte jag heller

Så det kanske är dem jag ska lyssna på?

 

Det ska bli bättre, säger de

Det blir det alltid

Undergången går över

Så många har överlevt

De säger att jag inte har ett val…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0