Birthday girl

(Uppgift: A och B ska till c:s födelsedagskalas. A gillar C, B hatar C. C är skribenten. Skriven på kanske tio minuter.)
 

Birthday girl

 

A

Ge mig den.

 

B

Va?

 

A

Jag vill lämna över den.

 

B

Vad pratar du om?

 

A

Presenten.

 

B

Jaha…

 

A

Du tog väl den?

 

B

Näe.

 

A

Nähä? Jag sa ju till dig var den låg!

 

B

Som om allt du säger är sant…

 

A

Jag letade efter den där skivan hur länge som helst, och kortet tog minst en timme att skriva!

 

B

Jag vet inte om du har märkt det, men hon är blind. Hon ser inte kortet. Och skivan, alltså…Emmy the great. Måste du hjälpa hennes storhetsvansinne?

 

A

Oh, that´s sweet of you…

 

B

Ska du börja nu också.

 

A

Vadå?

 

B

Prata engelska. Vi bor i Sverige.

 

A

You don´t say…

 

(De närmar sig rätt hus, musik strömmar ut)

 

B

Jag slår vad om att de sjunger.

 

A

Ja, men det är väl inget fel med det?

 

B

Näe, om de hade sjungit som folk och inte försökt imponera på alla och ingen.

 

A

Gör de ju inte! Inte C, i alla fall.

 

B

Jo. Så fort hon öppnar munnen.

 

A

…Eller äääär det så?

 

B

Du känner verkligen att du måste försvara henne, va?

 

A

Ja, jag brukar försvara de jag älskar.

 

B

Brukar, ja…

 

(A öppnar dörren och de går upp för trappan)

 

B

Jag tror jag går. Det är ju inte min kompis egentligen.

 

A

Det kunde bli, vet du. Du kan anstränga dig.

 

B

Visst. Jag kan gå in, lyssna på värdelös musik och dricka cola. Eller så kan jag gå.

 

(B vänder sig om)

 

A

Om du går ut härifrån behöver du inte komma hem ikväll.

 

(B stannar upp, tittar och lyssnar, ger A sina nycklar och går. Dörren slår igen.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0