Jag skriver om allt, för att veta att jag finns

Rubriklåt: Vi gör det här för att vi måste med Navid Modiri & gudarna, för alltså har ni någonsin läst en emmigare rad? Nä precis!
 

Hej bloggfolk, jag har en kul idé! Eller vi får väl se hur kul det är. För ett tag sen läste jag ju dikter för Lilla och då tänkte jag att det vore kanske kul för er att läsa lite Emma-dikter! Så det ska ni få göra nu. Här kommer fyra styckna, och vi börjar med en 2009-dikt från skrivargruppen.

 

Att gå på vattnet

 

Du var som Jesus för mig

Redan innan du ringde

En morgon vid halv sju och sa

Jag är så jävla trött på allt

En gammal musikalrad for förbi

Then I was inspired, now I´m sad and tired

Men du var ännu kreativ och snart checkade vi in

På Sturup för en resa bort från all skit

Vi drack en läsk vid gaten och du höll om mig och sa

Du sa att nu skulle allt bli bra

Och det blev det

 

På planet vände jag ryggen åt mitt liv

Min skugga vinkade farväl men jag såg bara moln

De virvlade runt planet och kysste mina ögonglober

På kurs mot Venedig och du satt tätt intill

Min Jesus Crist Superstar slet åt sig micken

Mitt i säkerhetsdemonstrationen rev du av en låt

Det blev tryckfall i kabinen och när alla tuppade av

Vände du dig mot piloten och sa att allt skulle bli bra

Och det blev det

 

Venedig dränkte oss i sol och smutsigt vatten

Och vi satt på ett café vid stranden

Italiensk luft smakar inte likadant

Som luften i en skuldtyngd småstad

Den smakar salt och socker

Den smakar liv och kärlek

Ungefär som du

Vi åkte gondol och mannen ville inte sjunga

Men det gjorde du

Du sjöng om allt som skulle bli bra

och det blev det

 

Du sa du var min bro på Kanal Grande

När vi åt pizza vid båtbärarens kant

Du sa vattnet var tårar som fallit

När änglarna såg hur allt var

De grät över skräpet sa du

Och familjen bredvid oss tog upp sina glasspapper

Sen reste du dig upp och började vandra

Du gick rakt ut i vattnet och stod stilla där

Du sa älskling följ mig och trösta vattuvarelserna

Hör du inte hur de kvider?

Jag var inte rädd och gick fram emot dig

Du var som Jesus för mig och du sa

Att om jag följde dig skulle allt bli bra

Och det blev det

 

Wow, ja det där har jag ingen aning om var det kom ifrån nä. Vi följer upp det med en mer personlig dikt från 2010 som jag helt hade glömt, om hur jag försökte bli kvitt Emma Black och hela den grejen:

Begravningssång

 

Träden har tappat varje spår av blad

Du skulle va ett substitut men jag vet inte för vad

Ackord läggs till ackord och känslan är kvar

Gammalt glömt förvirring söka svar

Jag vet inte om det finns någon kvar som kommer ihåg

Som kände det jag kände och såg allt det jag såg

Du var inte den jag trodde, du var mer och lite till

Men ibland har jag lust och fråga dig vad fan det är du vill

Den flicka du har älskat har aldrig varit jag

Demonen i mitt bröst som kanske hittar ut idag

 

Jag sitter här för länge Och tänker allt för mycket

Den som gapar efter lite Missar ofta halva stycket

Men jag kan inte ge upp nu jag är starkare än så

Jag ska begrava mitt slått nu och det måste gå

Men djävulen han tittar upp ifrån mitt sista torn

Och han är äkta vara det ser jag på hans horn

Han vill mig nåt han ropar men jag är redan på språng

Till ett bättre slått, ett bättre liv och en bättre sång

Äpplena på trädet är ganska små i år

Jag ska begrava mitt slått och nu vet jag att det går

 

Det…gick väl sådär, emma 2010, men väl försökt I guess. Vi går raskt vidare (lol) till en blind-dikt från hösten 2011!

Ansvar

 

Jag är ett ansvar

En vilsen själ

Något att ta hand om, plocka upp

En invalid

Skamm om en vilsen själ

Någonsin måste gå ensam

Skam om en invalid

Inte får hjälp att andas

Skam, för ett ansvar

Är jag alltid

Någon annans måste

Någon annans invalid

Skam när inkompetens

Går före någon slags vänskap

Skam att ni hellre ser mig fastkedjad

Än lycklig tillsammans med er

Ni vill att jag ska hittas

Men om ni inte letar

För att hitta en vilsen själ

Då vill jag inte vara ert ansvar

 

Och så slutar vi med en gullig liten sak från 2012, när jag var svinkär:

Skriver dikter

 

Jag är den du skriver dikter om

Jag vet inte hur det blev så

Jag vill säga att jag förstår nu

Men du vill inte att jag ska förstå

 

Han är den jag skriver dikter om

Jag vet inte hur det blev så

De hjälper mig inte att glömma honom

Men jag skriver dem ändå

 

Jag tror att alla skriver dikter

Alla låtsas bara inte om dem

Och jag kan inte sluta undra

Vem han skriver dikter om

 

Så, detta var ju en…resa. Ber om ursäkt ifall formatet är helt batshit, har ingen aning om vad jag gör. Om ni tyckte detta var kul kan jag ge er massor mer trams jag har skrivit under åren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0