You could still be what you want to, what you said you would when I met you

Rubriklåt: Medicine med daughter, en av mina bästa låtar just nu
 
Jag klagar ju himla mycket på den här bloggen hörni. Och det är inte så konstigt, för mitt liv suger på många sätt, men en viktig sak jag har pratat sjukt lite om är detta: I did the thing. Jag ska ge ut en bok. På ett stort förlag. Det jag sa att jag skulle göra, det jag har skullat göra i åratal, det kommer hända nu. (Trots att jag använder ord som skullat.) Jag kan knappt äta och ta hand om min hygien längre men jag kunde skriva en bok. Och jag har börjat med en till. Och vet ni varför? För att jag trodde på det. Vi har den här sjuka idén att vi inte kan göra det vi vill i det här landet, för "det kan man inte försörga sig på". Nä, om du bara skriver på din bok på fritiden kommer du ju faktiskt inte kunna det. Men! Om du skriver bra böcker och hittar andra sätt att skriva på (skriv krönikor! Gör journalistjobb om du kan det! Lär ut skrivande! Skriv andra sorters böcker!) så kommer det förmodligen gå ihop. Kommer det bli lätt? nä. men vad är lätt? Inget.
 
"Lätt för dig att säga som har rika föräldrar!" ja det är det. Men också svårt för mig att säga som knappt funktionerar. Vi har olika förutsättningar, men den här tanken att vi måste "ha riktiga jobb" för "vi måste försörga oss" yeah no. För då blir inget gjort! Och nej det är inte så att alla ska hålla på och göra konst, det säger jag inte heller men att säga till folk som vill det att de inte kan det är så fucked up. När jag skulle skicka in till förlag sa folk "jag vet det här lilla förlaget, de ger mest ut poesi men..." och "haha ska du skicka in till bonniers då eller?" eeeh ja. För det är en grej man kan göra. Och sure, det här kanske är min enda bok jag får ut någonsin, men det vet ingen och det kommer ingen veta om jag inte provar. Så. Gör det ni vill göra och inte en massa annat. Vill ni inte jobba med era hobbys? Väldigt rimligt. Jag vill inte jobba med musik till exempel. Att jobba på ica är helt rimligt om man vill hålla på med sin hobby tex. Men om du vill jobba med nåt svårt? Som folk tror att du inte kan? Då får du jävla fokusera på det.
 
Brandtal over. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0