Utdrag från min oktober-shuffle, del 2

Nu blir det fler shuffles! Det blir kul säkert!
 

12/10

Feg

 

Röken ringlar från ciggen i hennes hand och jag orkar inte att fler ögonblick ska börja med den där jävla röken men jag har inget val. Hon är så otroligt vacker att jag får ont i magen.

”Jag borde sluta”, säger hon.

”Nä varför det? Du är snygg när du röker.”

”Men inte med cigg din idiot.”

Jag är väl ingen idiot, tänker jag, du röker och sen säger du att du borde sluta. Inte fan vet väl jag vad du annars ska sluta med, sitta? Jag tänker inte fråga vad du menar istället.

”Jamen jag menar med det här. Vi kan ju inte hålla på såhär.”

”Nähä, varför inte då?”

Och jag vet precis vad hon ska göra nu. Hon ska skapa drama och prata om vad vi är, vad vi inte är.

”Vi måste sluta ligga, det funkar ju inte att hålla på och strula såhär.”

”Fast jag tycker det funkar skitbra helt ärligt. Jag är inte kär i dig.”

 

 

14/10

Goodnight and go

 

Vi sitter i köket och lyssnar på musik på mammas och Saras dator. Det är lite fint att du är så bekväm med att vara i huset nu, att vi inte gömmer oss på mitt rum längre. Du har visat mig nya panic at the disco-låtar och nu den här. ”Why’d you have to be so cute, it’s impossible to ignore you” sjunger Imogen heap.

”Lite så”, säger jag innan jag hinner tänka på det. Det är så konstigt men nu är det ju verkligen jag som förstör för oss, jag som gör fel. Du suckar och säger att jaha nu har du förstört den låten också. Men det konstiga är att du inte stänger av och försvinner. Musiken fortsätter, nya mcr och gamla favoriter om vartannat. Mamma kommer hem från jobbet och du sänker, men hon ropar ”neeeej det är för lågt! Ska ni spela här ute måste det vara en rimlig volym!” vi skrattar. Det känns överkomligt, allt det vi kämpat för. Det känns lite som om vi kommer klara oss, men jag vet ju varför. Nu är jag inte med honom, jag är med dig. Det är inte omöjligt att ignorera honom när han inte är på samma ställe som vi. Annars är det precis det. Snart tillbaka till skolan igen…

 

 

17/10

Rivers

 

Minns du när du lärde mig simma?

Du tog mig i handen och sprang mot floden

Sa att det var dags, klockan hade slagit

Det hade den nog inte eller hur?

Du ville bara ha med mig till floden

Och jag kunde inte simma, så du hade en ursäkt

Och jag sprang med dig till floden

Flög över marken

Jag kan flyga, sa jag

Jag behöver inte simma

Du skrattade och sa:

Du kan inte flyga i vatten

Och jag tänkte att du hade fel

Men jag sprang så jag hann inte svara

Minns du hur du lärde mig simma?

Du kastade i mig och sa:

Försök, du har sett mig simma!

Och jag kunde inte flyga i vatten

Inte simma heller

Men du hoppade i och räddade mig

Gång på gång på gång

Tills jag lärde mig simma

Jag var ju tvungen

Och när jag blev större kanske jag tänkte

Att mamma borde ha undrat var vi var

Men vad som hände vid floden

Hur hårt du höll i mig när du räddade mig

Var dina händer hamnade då

Varför du lärde mig simma

Det behöver hon inte veta

Det vet ingen

Jag kan simma och flyga nu

Du behöver inte springa med mig till floden

För jag springer från dig nu

Flyger från dig över marken

Simmar från dig i floden

Jag lärde mig själv simma

 

 

20/10

Dylan

 

Hon var en sån som älskade Bob Dylan. Jag förstod aldrig varför, det var inte hennes stil annars. Hon var en Taylor Swift-typ av tjej, men Dylan älskade hon. Jag försökte lyssna på honom för hennes skull, men hon ville inte ens att jag skulle göra det. Hon ville bara att Dylan skulle vara hennes. Jag ville säga att det var ett snubbigt beteende, liksom vem fan lyssnar inte på Dylan, men jag sa inte det. Jag kunde ju inte direkt säga till någon som precis kommit ut som kvinna att hennes beteende var snubbigt. Men det var det. Jag ville visa henne min musik, men hon suckade alltid och var inte intresserad. Jag skrattade när jag hörde Emmy the greats låt Dylan, för den handlade ju om henne, men hon såg inte humorn. Det var väl där problemet låg, liksom orka vara ihop med någon som inte hade nån självdistans. Fast det kanske var det där ”you are just a man” i låten som hon inte uppskattade. Fuck, hon trodde säkert att jag inte tog henne på allvar som tjej. Jag tog henne bara inte på allvar som Dylan-älskare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0