Men när hon säger det ljusnar, min vän, sitter han redan och skriver

Rubriklåt: Vänner med Lars Winnerbäck, för...skrivande
 

Nu var det två veckor sen jag slängde upp lite dikter här i blogget. Det var kul tyckte jag, så nu gör jag om det i dikter del 2! Och idag börjar vi med en dikt från januari 2010, som jag tror handlar om Emma Black, men som vuxen tycker jag det ser lite…annorlunda ut. Vilket kanske är poängen.

Vildar

 

Och du är inte riktigt dig själv

En vandrande död som vaknat

Något som vill ut

Ditt hjärta hemsöks igen

Du har aldrig varit verklig

Aldrig känt på riktigt

Det här är inte vändpunkten

Men så nära det kan bli

Och du kryper ihop

Kväver ditt skrik med en darrande hand

Ett namn

Njutning för stark för din skälvande själ

Du brister

Anspråkslöst

Bara för en sekund

 vackert

Och du stänger dörren

Hårdare än brukligt

Du ligger på golvet och andas

Ett monster tömt på kraft

En vandrande död kryper tillbaka

In i sitt skal av glas

En ängels vinge rörde din hud

Du lät vilden förlamas

Och du är dig själv igen

 

 

Vi går vidare till 2011 och såklart blir det en dikt om den berömde gymnasiecrushen. Skulle lätt kunna göra en hel bok med såna. Den skulle ingen läsa. Men denna tyckte jag var lite söt:

Ska vi kalla det självförsvar

 

Ska vi kalla det självförsvar

Ett överskott av drama

Ett behov av att känna

Brist på en fiktiv värld igen

Ska vi kalla det revolusion

Att vilja ut som alla tror

Att hitta något att vara vacker hos

Vem som helst skulle duga

Ska vi kalla det vetenskap

Personkemi och motsatser

Hormoner med uppgifter och namn

Ska vi kalla det självförsvar

Låtsas att allt är på låtsas

Skriva dikter om ingenting

Blir ni glada då?

 

Från denna passiv-aggressiva urladdning går vi vidare till 2012, och då skrev jag jättemycket dikter och nästan alla var dåliga. Det är faktiskt sant, jag vet inte vad jag höll på med där. Men denna hittade jag och den känns så himla genuin på nåt sätt:

Att kunna

 

Jag förstår inte hur de kunde

Krossa det genuint naiva

Din osäkerhet, din mentala oskuld

De borde ha vetat att du skulle göra som de sa

De borde ha tänkt eller känt efter

Men de tänkte väl mest på sig själva

 

Jag förstår inte hur han kunde

Kasta dig ifrån sig sådär

Utan ett ord

Sånt här hände ju inte då

Du var trygg i era skratt

Men han behövde tänka på sig själv

 

Jag förstår inte hur jag ska kunna

Jag brukade ju inte bry mig alls

Men nu: panik

Kan inte se dig tappa fotfästet

Jag undrar om det är det folk menar

Med att jag borde tänka mer på mig själv

 

Och nu avslutar vi med att gå fram i tiden till 2016! Sjukt ju! I min yttersta depression skrev jag en hemsk dikt som ni nu ska få höra (den blir lite hemskare om man vet att den sista raden är hur varje avsnitt av gilmore guys slutar)

Bortslös

 

Jag har byggt en mur av staplad disk

Lämnat ruttet kött i kylskåpet

Tömt vinflaskorna

Och lagt mig att sova

 

I mitt inre, ett dagisbarn

”Mamma, mamma!

Idag kunde jag sitta upp!”

Men det är inte lika fint som teckningar

 

Så jag la mig i din trappa och viskade älska mig

Och det gjorde du nog

Men när du slocknade brann jag

Och jag hatar mina händer när de rör dig

 

Du vill att tid inte ska finnas

Kan jag få vara tid?

För om jag väntar en minut till

Kanske jag försvinner

 

När du brutit dig in och följt lukten

Som inte kommer från kylskåpet längre

Är jag bortslösad under ett täcke

That was a headgum podcast


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0