Vad ska jag skriva för att du ska bli berörd, och hur högt ska jag skrika varje gång jag vill bli hörd?

Rubriklåt: Falla fritt med Melissa Horn, mest för skrivande-referens
 

Nu tycker jag att det är dags för dikter del 3! Och idag tänkte jag fokusera på allt trams jag har skrivit på skrivargruppen. Så vi börjar med en av mina favoritdikter någonsin, för den är så jävla konstig, från våren 2011:

Min diagnos

 

Sirenen tjuter

Jag är tydligen akut

Vi kör i ilfart mot mentalsjukhus

Det ska ordna sig till slut

De skakar mig och undrar

Vilka mina symptom kan va

Jag drar djupt efter andan

Och så börjar jag

Jag hör mina tankar

Som om de kom utifrån

Och jag är aldrig ensam

Jag har min inre demon

Hon är rätt sympatisk

Och begränsar inte mitt liv

Jag är alltså schizofren

Och en smula depressiv

Jag har sjukligt svårt för att hålla mig

Till ett och samma språk

Och börjar låta kluven

När det bryter ut i bråk

Jag har ett detaljerat minne

Och går gärna på rutin

Har huvet fullt av fantasifolk

 älskar lukten av bensin

Jag har svårt att förstå signaler

Och med djävulen har jag ett band

Vi tänker symetriskt han och jag

Och när jag var liten åt jag sand

Jag har läskigt svårt att stava

Och gör inget jag inte kan

Jag skriver men får ofta

För mig att det är sant

Jag pratar oavbrutet

Om sånt ingen förstår

Det har jag hållit på med

Sen jag var fyra år

Så sätt mig i en gallerbur

Och förse den med dubbla hänglås

Ni kommer ändå aldrig lyckas

Ställa min diagnos!

 

Från detta går vi vidare till en annan 2011-dikt, som jag tror kom till för att någon sa ordet ”walkman” och jag spånade vidare på det. Typ.

En vandrande man

365 dagar

Någon dag kommer han hem

Ingen vet när

Vinden andas i hans nacke

Biter i hans hår

Han flydde

Länge sedan nu

Vinden flämtar

Rytmiska steg

Han kommer att dö

Men innan han dör

Vill han vara vacker

Bli älskad

En vandrande man

Sjunger genom skogen

Sjunger längtan, sjunger behov

Sjunger norr, sjunger söder

Lutar sig på vandringsstaven

För att ha någon vid sin sida

Ändå dör han ensam

Vacker

Obegripligt vacker

Ingen såg

 

Det där var ju…helt obegripligt va, så vi spolar fram lite. Jag tror att detta är från 2013 eller nåt? Det är i alla fall nån slags…dokumentär?

Det här är vad som händer i mitt huvud

Dokument inifrån

Hallå!

Vem pratar du med?

Ingen, tror jag

Men tystnaden är så obehaglig

Det blir så tomt utan ord

Och så fastnar man så lätt

Hur då, menar du?

Jo, men…jag hakar upp mig

Tänker samma sak om och om igen

Till slut vet jag inte om det stämmer

Och jag hittar inte ut

Kan du ge oss ett exempel?

Nej, det tror jag inte

Det är inte tillräckligt sent

För att jag ska kunna älska honom på riktigt

Vem pratar du om nu?

Tro mig, du vill inte höra

Det har redan sagts

Det finns arkiverat

För alla vet redan allt

Är det här svårt att prata om?

Nej då, inte alls

Jag har ingenting att dölja

Privatliv är för andra

Vad beror det på?

Mitt handikapp, säger de

Och med ”de” menar jag min psykolog

Inte för att jag har ett handikapp

Eller behöver en psykolog

Egentligen

Varför motsäger du dig själv?

Bitch please, det är mina tankar

Mina dokument

Det kanske inte säljer

Men det var din idé

Vill du att jag ska gå?

Jag bryr mig inte

Men jag tror att du vill

Du är förvirrad

Och batterierna är slut

eftertexter

det står något

kanske det som händer i mitt huvud

vad nu det är

 

Och så slutar vi med en liten dikt som jag skrev på ett av de sista tillfällena i gruppen, precis efter Rickards begravning.

Triumf; fast i moll

 

Jag väntar på att få finnas

Tålmodigt

Andäktigt

Genom dimman syns mina möjligheter

ogripbara

Jag väntar på att få leva

Letar efter mina känslor

Smakar på ordet jag inte får säga

Tryggheten jag inte får känna

För när jag väl finns

Är jag skyldig

Då minns jag varför allt är förbjudet

Och att ingenting håller ihop

Häftiga andetag och salt på hakan

Kommer aldrig att bevisa någonting

För de känslor jag hittar är sköra

Och ordet jag vill viska är för fint

Jag tror just att jag gick sönder

Och min triumf är vemodig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0