Okej har jag nu varit självisk igen, det är konstigt att du är den enda som tycker det

Rubriklåt: Konstgjord andning, japp det är min låt så kan det va, hörde den häromdagen för första gången på flera år och ba herre jävlar den var ju bra ju
 
Sektledare brukar begränsa medlemmars sömn. Om man sover för lite orkar man inte tänka. De håller också medlemmarna upptagna så att de inte hinner tänka. Jag tycker vi pratar lite för lite om hur det där funkar i förhållanden. Hur en person så ofta får den andra att vara i ett konstant kaos så att hen inte klarar av att se vad som händer.
 
Hur gör de det då? De höjer intensiteten hela tiden. På språket till exempel. Man får inte bara säga helt vanliga ord, det ska vara stora ord och gester hela tiden. Ingenting får vara lowkey. Och sömnen, som jag sa, ofta får en person inte sova när hen är trött eller blir väckt ofta. Gränser överskrids på små diskreta sätt, så att de inte går att prata om. Känslorna är på 100 % och hela tiden pratar man om saker som om man är i fara. "Jag är orolig för dig", "jag älskar dig vad som än händer", shit like that som triggar ens fight or flight-reflexer. Och konstant läggs det på mer och mer tills man inte kan se klart. Man kan inte kommunicera för man vet knappt hur det började. Och så gaslightingen. Lögner om små saker, så att sanningen hela tiden blir en tolkningsfråga. Det ska gå att få och ge klara svar. Men abusers skapar röra, kaos och ett, som jag sa häromdagen, konstant state of what the fuck. Det är inte alltid elakt, men det är manipulativt och ett jävla bra sätt att få folk att stanna. Tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0